Reykjavik

6 juli 2018 - Reykjavík, IJsland

Maandagochtend brengen we Howie weg. Na de file, op naar de Waalhaven. Het is even zoeken. Overal containers, hijskranen en vrachtwagens die goederen komen brengen of halen. We parkeren de camper ergens tussen het rumoer en gaan op zoek naar het havenkantoor dat de handling doet. En dan sta je daar in je krijtstreep-klaar-voor-kantoor broek tussen de peukies rokende chauffeurs met helm, veiligheidsvest en werkschoenen. Volledig misplaatst haha..De vrouw van de administratie herkent de hopeloze toerist direct en neemt onze papieren aan. We overhandigen de sleutel en dan laten we ons kleine campertje achter in de haven. Toch wel een beetje spannend..

De rest van de week staat nog volop in het teken van werk en afronden. Nog even een meeting, facturen maken, rekeningen betalen, belletjes plegen, boodschappen halen, tuin sproeien, gras maaien, wassen draaien, de vergeten schoenen van Marc ophalen en dan...is het ineens maandag en hoeven we niet naar kantoor. Het is nu echt vakantie! Aangezien de temperatuur al anderhalve week de 30 graden aantikt gaan we recreëren in eigen achtertuin aan de Haarrijnse plas.

Het is zo woensdag, we gaan naar IJsland-dag. Bed uit, kreukels uit het gezicht wrijven en met de bus naar het station. Overstappen in Utrecht op de trein naar Schiphol. Pas na een dikke vijf minuten kom ik erachter dat we met het gezin in de stiltecoupé zijn gaan zitten. We doen dit duidelijk veel te weinig. De iPad met koptelefoon (levensreddend device = gelijk aan uit-knop op Tess) biedt uitkomst.

Schiphol heeft een La Place tegenwoordig. Godzijdank dat we niet aan een McOntbijt hoeven. Even bijtrekken onder het genot van een echte cappuccino en een fristi voor Tess. Iets later dan gepland stappen we aan boord van WOW Air 443. We zijn de eersten die zitten en dat is maar goed ook. Terwijl het volledige gangpad volstaat met gefrustreerde reizigers is Marc al in de menukaart gedoken. Een sandwich en een whisky later (sommigen zijn aan de appelsap uiteraard) zijn we allemaal ontspannen. Ruk die fleecetruien maar aan, Reykjavik here we come!!

Voor IJslandse begrippen is het goed weer als we landen, dat wil zeggen dat het droog is en de wind vandaag niet met orkaankracht op het land beukt. We checken in bij Fosshotel Baron. Even ontspannen!

Wereldreizigers die we zijn, hebben we in drie jaar IJsland welgeteld een restaurant bezocht in de hoofdstad en vandaag is daar geen uitzondering op. Wij zijn wandelende reclameborden voor Rossopommodoro, de Italiaan in de hoofdstraat. En ook nu stelt ie weer niet teleur! Na een bord vol koolhydraten (mmmm, verboden vruchten 😋) en een paar glazen wijn rollen we zielsgelukkig het restaurant uit. Nog even flaneren over de Seebraut zodat we zo weer adem kunnen halen, een rondje door de lokale speeltuin en dan is het mooi geweest voor vandaag.

Dagje Reykjavik vandaag. Ontbijten en slenteren door de straatjes. De hoofdstraat Laugavegur is nog altijd gezellig, hip en prijzig. Na een tijdje begint het te dagen wat hier anders is dan in andere Europese steden. Geen H&M, geen Vero Moda en geen McDonald’s. And loving it! De Mac is zo’n tien jaar geleden uit IJsland vertrokken. De laatste burger en frietjes bevonden zich nog lang op het eiland en het menu had in 2015 nog zijn eigen livestream! Kennelijk vergaat fastfood echt nauwelijks . Wat zou Greenpeace daarvan vinden? 🤔

Vier keer is scheepsrecht, vandaag is het Hallgrimskirkja eindelijk open! Al drie keer stonden we voor een dichte deur. Niet dat we nou zo kerkelijk zijn, maar je kunt de lift omhoog nemen met een mooi uitzicht vanaf de rondgang op Reykjavik. Marc krijgt visioenen van de Pagode in de Efteling en hoeft niet zo nodig in de rij. Tess wil wel met mama mee, maar als ze kan kiezen tussen lift met mogelijk uitzicht of ijsje is de keus snel gemaakt. ‘Doei mama, veel plezier’. Dus gaan Jut en Jul ijs eten bij 10 graden Celsius en laat moeders zich van de toren afwaaien. Maar het uitzicht was top!

1. Tiny:
    6 juli 2018
    schrijven nog niet verleerd leuke fotos
  2. Essie:
    6 juli 2018
    Leuk verhaal! Het gaat nu echt beginnen :) Heel veel reis plezier en goede veilige kilometers met de campert!
  3. Jeanette:
    6 juli 2018
    Idd lieve allemaal, geniet ervan!!!!
  4. Karin:
    Heerlijk verhaal. Gauw meer please 😋 enjoy schatties 😍
  5. Ellen Van Dijk:
    6 juli 2018
    Leuk verhaal!!!! Het genieten met hoofdletter G is nu echt begonnen!!
  6. Ghislaine:
    7 juli 2018
    Heerlijk geschreven San! Gelukkig goed aangekomen en het genieten is begonnen. Ik kijk uit naar meer verhalen :)!
  7. Marieke:
    7 juli 2018
    Wat kan jij toch leuk schrijven!! Geniet ervan met z’n 3-en en we kijken uit naar je volgende verhaal!! Xx
  8. Jose:
    7 juli 2018
    Nou jij kan zeker leuk schrijven! Ik ga helemaal meegenieten van jullie reis!